بیشتر بدانیم

انواع کفسازی
امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
تبليغات تبليغات

انواع کفسازی

کفسازی بسته به محل اجرای آن به کفسازی زمین و کفسازی طبقات ساختمان تقسیم می‌شود. کفسازی زمین با کفسازی طبقات تفاوت‌های زیادی دارد و به‌صورت یکسان انجام نمی‌شود. در این بخش قصد داریم انواع کفسازی زمین را برای شما شرح دهیم که در دو گروه کفسازی زمین کاملا خشک و کفسازی زمین نیمه خشک دسته‌بندی می‌شود.

چنانچه زمین طبیعی کاملا خشک باشد، یک لایه بتن با عیار ۲۰۰کیلوگرم سیمان در متر مکعب با ضخامت ۱۰سانتی متر بر روی زمین ریخته می شود که پس از متراکم نمودن آن، با استفاده از تخته ماله آن را صاف می کنند. پوشش نهایی می تواند ملات ماسه سیمان، سنگ فرش، موزاییک فرش و باشد.


 

کفسازی در زمین‌های کاملا خشک

در زمین‌هایی که رطوبت کمی دارند، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به کف زیر زمین باید اعمال زیر به ترتیب انجام شود:

خاک زیرین کاملا کوبیده شود و روی آن قلوه سنگ درشت به ضخامت حداقل ۲۵سانتی متر پخش گردد. برای به وجود آوردن سطحی تقریبا صاف و پر شدن فواصل خالی بین قلوه سنگ ها، شن ریز روز تمام سطح ریخته شود تا حدود یک سانتی متر روی بر روی قلوه سنگ ها پوشانده شود. پس از کوبیدن شن و مسطح کردن آن از بتن با عیار ۲۰۰کیلوگرم سیمان در متر مکعب به ضخامت ۷تا ۱۰سانتی متر استفاده شود و در نهایت بتن با تخته ماله صاف گردد.

کفسازی در زمین‌هاینیمه خشک

اگر زمین دارای رطوبت زیاد باشد و استفاده از قلوه سنگ برای مهار رطوبت کافی نباشد، باید از عایق رطوبتی مانند قیرگونی استفاده کرد. بدین منظور پس از مرحله بتن ریزی بر روی بتن، یک لایه قیر گونی کشیده می شود سپس برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به عایق، روی آن را یک قشر ملات ماسه سیمان می کشند و بعد پوشش نهایی را انجام می دهند.

 

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد